تبلیغات
وبلاگ فوق تخصصی شطرنج - 7نکته خواندنی در مورد شطرنج

7نکته خواندنی در مورد شطرنج

آیا می دانستید که تا قرن پانزدهم میلادی حرکات مهره وزیر به چه شکل بوده است و یا اینکه خواستگاه اولیه بازی شطرنج کجاست؟ برای پاسخ به این سوالات این مطلب را مطالعه کنید.

بازی شطرنج یکی از جالب ترین بازی ها ی فکری در دنیا است که قدمت آن به چندین قرن قبل باز می گردد. در این بازی شما با مهره های متفاوتی رو به رو هستید که به شما اجازه می دهد تا حرکات مختلفی را انجام دهید. در این نکته شما را با نکات جالبی در مورد شطرنج آشنا می کنیم.

قدمت شطرنج

در رابطه با قدمت واقعی بازی شطرنج گمانه زنی های بسیاری وجود دارد ، اما این نکته مشخص است که بازی شطرنج اولین بار در قرن 9 میلادی به اروپا وارد شده است. در این مدت تغییرات زیادی در این بازی صورت گرفته است تا نهایتا به شکلی که امروز به ما رسیده است تبدیل شده. مورخین در یک نکته با هم به توافق دارند و آن هم این که شروع شطرنج از هندوستان بوده است.

مهره وزیر در طول زمان

این مهره در ابتدای به قدرت امروز نبود و می توانست به صورت عمودی و ضربدری تنها دو خانه حرکت کند. از ابتدای قرن پانزدهم بود که قدرت حرکت کامل به وزیر داده شده و این مهره به نیرومندترین مهره در صفحه شطرنج تبدیل شد.

بازی با چشمان بسته

این گونه از بازی یکی از مشکل ترین انواع آن است که به بازیکنان در طول این بازی با چشمانی بسته بازی می کنند و موقعیت مهره ها توسط شخصی برای بازیکنان خوانده می شود.

شطرنج و احتمالهای فراوان

بازی شطرنج یک بازی فکری است که بعد از هر حرکت در آن احتمالات بسیار زیادی مطرح می شود. برای نمونه به این مثال توجه کنید. بعد از این که هر کدام از بازیکنان سه حرکت انجام دادند نحوه آریش مهره ها می تواند 9 ملیون حالت باشد. حال تصور کنید در اعداد بالاتر این عدد به چه حدی خواهد رسید.

شروع بازی

به مانند احتمال های فراوان برای کل بازی شطرنج ، نحوه شروع حرکات اولیه بازی به 1000 شکل ممکن است. در این حالت بازیگران می توانند استراتژی های مختلف تهاجمی و یا تدافعی را اتخاذ کرده و با توجه به نوع بازی و تمرینات خود بازی را شروع کنند.

شطرنج در رایانه

در حال حاضر یک شکل خاص از بازی شطرنج وجود دارد که اساتید شطرنج در برابر ابررایانه ها قرار گرفته و به بازی می پردازند. برای اولین بار شطرنج باز معروف روسی گری کاسپاروف در برابر ابر رایانه دیپ بلو در یک دوره 6 تایی بازی بازنده شد. استاد بزرگ دیگر شطرنج " ولادیمیر کرامنیک " در سال 2006 میلادی در برابر رایانه " دیپ فریتز " شکست را پذیرا شد. این شکست ها این پیام را دارند که به نظر ماشین ها در حال سبقت گرفتن از انسانها در این بخش هستند.

شطرنج و مغز انسان

برای سالها این نکته به اثبات رسیده است که شطرنج اثر بسیار مثبتی بر روی مغز دارد و باعث می شود تا انسان بتواند با مسائل پیچیده راحت تر کنار بیاید. بر اساس مطالعات انجام شده کودکانی که از سنین پایین به بازی شطرنج می پردازند در زمان تحصیلات خود از مشکلات کمتری برخوردار بوده و در نمرات بهتری را کسب می کنند.